Iveta Apkalna un Kremerata Baltica dodas tūrē un prezentē programu Bahs un Baltija

Pēc 2 nedēļām, kas pavadītas, uzstājoties Maskavas Zarydye koncertzālē un Maskavas Jauniešu pilī, jau rīt Kremerata Baltica dodas uz Rēzekni (Latvija), lai aizsāktu nākamo tūri – tūri ar mūsu pašu latviešu ērģelnieci Ivetu Apkalnu.

Šīs tūres ietvaros prezentēsim programu “Bahs un Baltija”, kā ietvaros izskanēs J.S.Baha, letviešu komponista Pētera Vaska un Ērika Ešenvalda, kā arī igauņu komponista Lepo Sumera darbi.

Iveta Apkalna laipni piekritusi sniegt interviju, lai nedaudz pastāstītu par savām izjūtām par šo tūri un programu, par to, kāda saikne pastāv starp J.S.Baha un Baltijas valstu mūziku. Smaidot un ar entuziasma pilnu skatu, Iveta skaidro:

“Esmu ļoti priecīga pievienoties un doties tūrē kopā ar Kremerata Baltica. Kopā ar šo orķestri esmu uzstājusies jau 2 reizes: vienreiz Lokenhauzas Kamermūzikas festivālā unotreiz Rīgas Domā. Šī Rīgas koncerta laikā tapa arī ieraksts Latvija Radio, ko vēlāk “ARTE” TV NETWORK izmantoja arī dokumentālajā filmā par mani, skaistā filmā, ko sauca “Dejojot ar ērģelēm” (eng: “Dancing with the Organ”). Toreiz atskaņojām Fransisa Pulenkas ”Koncertu Ērģelēm”, un, lai gan šo skaņdarbu es atskaņoju vismaz pāris reizes gadā un kopā ar dažādiem diriģentiem un orķestriem, līdz pat šai dienai es jūtos, ka tas, ko izdarījām toreiz, 2008.gadā, [ieraksts ar Kremerata Baltica] is absolūti spožākais brīdis, ko esmu piedīvojusi, atskaņojot tieši šo skaņdarbu.

Šoreiz kopā ar Kremerata Baltica atskaņosim 2 skaņdarbus: J.S.Baha “Koncertu Ērģelēm un Orķestrim Re mažorā, BWV 1052”, kā arī Ērika Ešenvalda “Koncertu Ērģelēm, Timpāniem un Stīgām “Okeāna Balsis”.”

Nav pārsteigums, ka šogad Kremerata Baltica atskaņo īpaši daudz Baltijas valstu un komponistu darbus; šogad Kremerata Baltica un Gidons Krēmers ir visu trīs Baltijas valstu (Latvijas, Lietuvas un Igaunijas) kultūras vēstnieki pasaulē, tādējādi svinot 100 gauds kopš šo Baltijas valstu neatkarības pasludināšanas. Un tik tiešām, jāsaka, ka starp J.S.Baha un Baltijas valstu komponistu mūziku pastāv kāda īpaša un dziļa saikne.

Iveta turpina:

“Saikne starp Bahu un Baltiju, īpaši Latviju, ir īpaši nozīmīga. Redziet, viens no pēdējiem Baha skolniekiem – Johans Gotfrīds Muhtels (ger: Johann Gottfried Müthel) – strādāja kā ērģelnieks Sv.Pēterbaznīcā Rīgā. Muhtels apprecējās Latvijā un pavadīja savu atlikušo dzīvi šeit, Latvijā. Lai gan pats Bahs Baltijā nav bijis, muzikāli tur ir saikne. Es bieži atskaņoju Mihtela darbus un bieži ļauju sev viņu saukt par latvieti. Jo viņš tik daudzus gadus pavadījis šeit; kaut gan, protams, viņš bija vācieties.

Tomēr, pat ja mēs aizmirstam par šo vēsturisko notikumu, pastāv vēl arī kāda cita saikne starp Bahu un Baltiju. Baha mūzika ir ģeniāla, jo tā ļoti labi saskan ar gandrīz jebkuras valsts mūzikas stilu. Tā padara jebkuru mūziku, gan zināmu, gan tādu, kas vēl ir iepazīšanas procesā, vēl pagātīgāku. Kad jūs klausāties laikmergīgajā Latvijas mūzikā, piemēram, Ešenvalda darbos, un kad to atskaņo līdzās Baha mūzikai, tā skan pavisam citādāk. Tajā pašā laikā jūs dzirdat Bahu citādi, kad spēlējat to līdzās Ešenvaldam: šajā gadījumā Bahs kļūst modernāks, kamēr Ešenvalds dažkārt iegūst Baroka nokrāsas. Es domāju, ka tas nav par kontrastaino viņu mūzikā, bet gan par to dialogu [kas veidojas]. Šo pašu koncertu “Okeāna Balsis” Ēriks Ešenvalds savulaik veltījis tieši man. Toreiz, 2014. gadā, to pirmatskaņoju uz slavenajām rīgas Doma ērģelēm. Kopš tā laika ar Ēriku esam dasarbojušies ļoti aktīvi. Tas bija Ērika pirmais skaņdarbs ērģelēm un orķestrim, un viņam bija ļoti daudz jautājumu. Esmu atskaņojusi arī viņa “Fantāziju Ērģelēm”, kas arī tapis kā veltījums man, un esmu ļoti pārliecināta, ka viņš zina, kas darāms ar ērģelēm.

Ērikam ir fantastiska balss, viņš vairākus gadus dziedājis arī Valsts Akadēmiskā kora “Latvija” sastāvā. Katrs komponists, katrs mūziķis, kas dzied, zina arī kā panākt, ka ērģeļu caurules runā, jo, savā ziņā, tas ir nedaudz līdzīgi kā dziedāt. Caurules strādās tikai, ja tajās pūtīsi gaisu; tās strādā tieši tāpat kā cilvēka balss. Ēriks ir uzrakstījis lielisku darbu. Un arī šim koncertam ir dziļa saikne ar J.S.Bahu. Skaņdarba nosaukums ir “Okeāna Balsis”, un tas tāds ir ne tikai tādēļ, ka tas izklausās skaisti, bet arī tāpēc, ka Bahs Ešenvaldam kā komponistam tiešām ir okeāns. Viņš pats teicis, ka “viņš man nozīmē okeānu”. Tādēļ arī šis skaņdarbs veltīts Baham, un tā sākumā dzirdams citāts no Baha re minora Tokātas.

Man īpaši iepriecina arī fakts, ka vienīgā uzstāšanās [ar šo programu] Latvijā būs tieši manā dzimtajā pilsētā, Rēzeknē. Šī ir pilsēta, kur esmu dzimusi, kur uzaugu, kur pirmo reizi iemīlējos. Lai gan tur nedzīvoju jau kopš saviem 18, tā ir mana pilsēta, un tā man nozīmē tik daudz. Tāpēc arī ļoti aktīvi strādāju pie tā [atbalstīju], lai jaunā koncertzāle dabūtu digitālās ērģeles. Šī bija mana ideja. Spēlēju arī šīs koncertzāles atklāšanā [2014.gadā]. Tāpat esmu tur aizsākusi arī pati savu festivālu, kas tur notiek katru oktobri. Tā kā īstenībā šī ir daudz vairāk kā mana dzimtā pilsēta. Lai gan šobrīd dzīvoju visur pasaulē, kā varat iedomāties, es joprojām jūtu ļoti lielu saikni ar Rēzekni un tās cilvēkiem. Un tas ir lieliski, ka sāksim savu tūri tieši tur.”

Rakstu sagatavojis Juriks Gavriļuks (Iurii Gavryliuk).

***

Pievienojies mums un Ivetai Apkalnai koncertos Rēzeknē, Insbrukā, Rozenhaimā, Landavā, Fuldā, Esenē, Hamburgā un Leverkūsenā. Vairāk informācijas par datumiem, laikiem un biļetēm, iespējams atrast mūzu “Pasākumu sadaļā”.

Iveta Apkalna joins Kremerata Baltica on tour to present the program “Bach and Baltics”©Juris Zīģelis